فراخوان بیست و یکمین جشنواره «قصهگویی» کانون پرورش فکری کودکانونوجوانان منتشر شد.
- مهلت: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
قصه زندگی مردم ایران و جهان، غمها و شادیهایشان موضوع محوری بیستویکمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که اواخر آذر در تهران برگزار میشود. فراخوان این رویداد فرهنگی و هنری با تفاوتهایی نسبت به دورههای پیشین در حالی منتشر شده است که شرکتکنندگان میتوانند تجربههای قصهگویی خود را در سه بخش تخصصی (قصهگویی)، عمومی (فیلم ۹۰ ثانیهای) و علمی (مقالهنویسی) محک بزنند.
≡ بخش های مسابقه
- بخش قصهگویی ملی
- «دختران و پسران (۱۴ تا ۱۸ سال)»
- «زنان و مردان (۱۸ سال به بالا)»
- «مادربزرگها و پدربزرگها»
- بخش های بینالملل
- «برگزیدگان ۲۰ دوره جشنواره قصهگویی در مراحل بینالمللی، ملی و منطقهای»
- «قصهگویان و مجریان حرفهای دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور»
- «داوطلبان سایر کشورها»
≡ محور موضوعی جشنواره
- «قصه زندگی من (زندگی بهتر، غم و شادی)»
قصهگویان در حوزه تکنیکی میتوانند به دو شیوه «قصهگویی سنتی» (کلاسیک) شامل قصهگویی به شیوهی روایتگری بدون ابزار و «قصهگویی خلاق» با استفاده از ابزار، امکانات دیداری و شنیداری و قصههای خود را در بیست و یکمین جشنواره بینالمللی قصهگویی روایت کنند.
این فراخوان به شرایط شرکت در این رویداد فرهنگی اشاره کرده است که بر اساس آن «قصهگویی به صورت تک نفره و در مدت زمان حداکثر ۱۵ دقیقه»، «تصویربرداری از قصهگو در نمای باز (L.g-sh لانکشات)»، «انتخاب متن و اجرای قصهگویی متناسب با مخاطب کودک، نوجوان و خانواده»، «رعایت پوشش مناسب و محتوای قصه منطبق با شئونات اسلامی»، «ثبتنام و ارسال آثار از طریق سایت جشنواره و دریافت کد رهگیری» و «مطالعه شیوهنامه و منابع تخصصی قصهگویی موجود در سایت جشنواره» از جمله این شرایط برشمرده شده است.
شرکتکنندگان در جشنواره تا تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ فرصت دارند فیلم قصههای خود را در سایت جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir بارگذاری کنند.
«انتخاب قصه مناسب هم راستا با محورهای جشنواره، توانایی به کارگیری فنون قصهگویی (استفاده از زبان بدن،بهکارگیری لحن و کلام، پرداخت قصه و…)، توانایی اجرای زنده در حضور مخاطب و تعامل با آنها و خلاقیت و نوآوری (متن، اجرا و پوشش)» از مهمترین شاخصهای داوری این رویداد فرهنگی عنوان شده است.
قصه زندگی خود را در ۹۰ ثانیه روایت کنید
راهاندازی بخش عمومی یکی از شاخصترین تغییرات جشنواره قصهگویی سال ۱۳۹۷ نسبت به دورههای پیشین است.
بر اساس این تغییر تمامی علاقهمندان بدون هیچ محدودیتی میتوانند در بخش «عمومی» شرکت و قصههای خود را در قالب روایت مستندگونه از غمها، شادیها و لحظات پندآموز زندگی در قالب فیلم ۹۰ ثانیهای با محور موضوعی «قصه زندگی من» از طریق سایت جشنواره تا ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ ارسال کنند.
بر همین اساس، «روایت قصه از زبان یک راوی، مدت زمان قصه در حداکثر ۹۰ ثانیه، ارسال فیلم در قالب mp4 (حجم ۲۰۰ تا ۴۰۰ مگابایت)، تصویربرداری با استفاده از دوربین، موبایل و…، برخورداری تصاویر از کیفیت صدای مطلوب و قاب افقی و رعایت پوشش مناسب با محتوای قصه و منطبق با شئونات اسلامی» از جمله شرایط شرکت در این بخش از جشنواره است.
در فراخوان این جشنواره همچنین بر استفاده از نمادهای فرهنگی و ویژگیهای بومی و سنتی هر استان در تولید فیلمهای ۹۰ ثانیهای تأکید شده است. آثار برگزیده در این بخش از طریق رسانههای دیداری منتشر خواهد شد.
در عین حال، محورهای موضوعی بخش علمی (مقالهنویسی) بیست و یکمین دوره این جشنواره نیز به «دنیای مدرن، عصر ارتباطات و حیات قصهها»، «قصهگویی، تجربه اجتماعی و روابط انسانی»، «قصهگویی، رسانه، مهارتهای زندگی» و «قصهگویی، تنوع و تبادل فرهنگی» اختصاص یافته است.
بر همین اساس، شرکت کنندگان این بخش به نگارش مقالههای علمی پژوهشی، علمی ترویجی یا مروری، مطالعات موردی و تحلیلی انتقادی خواهند پرداخت.
مهلت ارسال چکیده مقاله ۲۵ شهریور، اعلام نتایج چکیده مقالهها ۵ مهر و مهلت ارسال اصل مقالههای پذیرفته شده ۵ آبان سال ۱۳۹۷ تعیین شده است.
علاقهمندان میتوانند با مراجعه به پایگاه جشنواره قصهگویی به نشانی www.kanoonfest.ir، گاهشمار هر بخش را به طور جداگانه دریافت کنند و یا با شماره تلفن ۸۸۹۷۱۳۶۳ -۰۲۱ تماس بگیرند.
دبیرخانه مرکزی بیستویکمین جشنواره بینالمللی قصهگویی در تهران، خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع شده است.
یک پاسخ
در هر جشنواره ای دبیران و داوران با تجربه در آن حوزه دعوت به همکاری می شوند. اما چند ساله اخیر داورانی انتخاب می شوند که جایگاهی در این حوزه ندارند. متاسفانه هرسال این موضوع پیچیده تر می شود و بعید نیست که داوری به سلیقه های شخصی خود بسنده کند، چون هیچ شناختی از موضوع و آن حوزه خاص ندارد.
جناب صحت و خانم پاوه نژاد قابل احترام هستند. اما این دو بزرگوار تا چه حد به حوزه قصه گویی در سطح بین المللی اطلاع دارند؟ مگر نه اینکه تنها بازیگر هستند و البته حوزه فیلم های بزرگسال؟
چه می شود کرد؟! این اعتراضات هیچگاه به جایی نرسیده و نخواهد رسید. چون سیستم کانون به شدت بیمار است و در حال احتضار.