جستجو

فراخوان ششمین جشنواره مد و لباس فجر منتشر شد.

■مهلت: ۱۰ بهمن ■

جشنواره مد و لباس اسلامی‌ـ ایرانی به منظور معرفی الگوها و سبک­های اصیل و نوین اسلامی و ملّی در پوشش و سبک زندگی که هویت و اصالت خود را از نمادهای فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی گرفته است، برگزار می­گردد. این جشنواره محل مناسبی است برای نمایش توانمندی­ها و ظرفیت­های فرهنگ و هنر ایرانی و صنایع و اصناف پیشرو داخلی و نیز سایر بخش­های عمومی و خصوصی مرتبط در راستای طراحی، تولید و اشاعه الگوهای نوین برای رفتارهای اجتماعی اعم از پوشش و آراستگی محیط زندگی به خصوص برای نسل جوان با این هدف که بتوانند در انتخاب سبک رفتار از مدل­های برآمده از هویت اسلامی ـ ملّی خود الگو بگیرند. نمایش طرح­های لباس و پارچه، الگوهای پارچه، کالاها، صنایع و هنرهای وابسته به پوشاک و مجموعه فعالیت­هایی که در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی و موازین شرعی در راستای معرفی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی قابلیت معرفی دارند،و تحقق بخش مهمی از اهداف اقتصاد مقاومتی نیز رسالت این جشنواره است.

اهداف جشنواره

  • ارتقاء و تقویت نگاه دینی در کلیه فعالیت های مرتبط
  • فراهم کردن زمینه های بکارگیری و اشاعه نمادها،نشان ها و مولفه های هویت اسلامی ایرانی درعرصه پوشاک و سبک زندگی
  • هدایت بازار پوشاک  به سوی تولید داخلی و تشویق آحاد مردم به  پرهیز از انتخاب ومصرف الگوهای بیگانه وغیرمانوس با فرهنگ و هویت ایرانی
  • فرهنگ سازی وایجاد گفتمان درزمینه  اقتصاد مقاومتی
  • ایجاد اشتغال پایدار در عرصه صنعت پوشاک و نساجی کشور
  • ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار عرصه طراحی  مد و لباس کشور
  • تشویق و حمایت از طراحان وفعالان  مستعد در حوزه مد وپوشاک اسلامی_ایرانی
  • تجلیل از فعالان مد ولباس در عرصه های تولید وعرضه پوشاک داخلی
  • معرفی ظرفیت های گسترده طراحی و تولید لباس اسلامی و ایرانی به مردم ومسولان در جهت تقویت ظرفیت های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی
  • کاربردی کردن آثار برگزیده و معرفی آنها

بخش های جشنواره

۱-طراحی(مسابقه و نمایش)

  • ۱/۱    طراحی لباس
  •  ۲/۱   طراحی پارچه
  •  ۳/۱   طراحی جواهرات و زیور آلات

              (رقابتی و غیر رقابتی)

  •  ۴/۱   طراحی کیف وکفش
  • ۵/۱    مسابقه زنده طراحی لباس

۲- علمی، دانشگاهی

  • ۱/۲رقابتی
  • ۲/۲غیر رقابتی

۳- فرهنگی، هنری

  • ۳/۱رقابتی
  • ۳/۲ غیر رقابتی

۴- صنعت و فناوری های نوین

۵-بین الملل

۶- انجمن ها وموسسات هنری مد و لباس

۷- استان ها و اقوام

(بصورت غیر متمرکز در سراسر کشور)

۸-عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی

(فروش نمایشگاهی)

اصناف و اتحادیه ها

۱-طراحی( نمایش و مسابقه)

به منظور ترغیب و تشویق طراحان عرصه مد و لباس وارائه الگوهای شایسته و فراهم ساختن فضای رقابتی سالم در بین فعالان این عرصه و همچنین کمک به ارتقای سطح روش‌ها و حرفه‌ای‌تر شدن آن‌ها، بخش نمایش و مسابقه طراحی با الهام از فرهنگ و هنرِ اصیل و هویت‌دار اسلامی_ ایرانی را با اهداف زیر برگزار می‌ نماید.

۱/۱ طراحی لباس(ثبت نام)  

شرایط شرکت در مسابقه :

۱.     ارسال طرح‌های اولیه ـ اجرای دستی یا رایانه‌ای ـ به صورت رنگی درقطع A3   از سه زاویه (روبه‌رو، پشت و پهلو) به همراه ارائه لباس تکمیل‌شده و ملحقات بصورت ست کامل آن به دبیرخانه جشنواره ارسال و یاد آوری می شود  در ارزیابی آثار حایز اهمیت بوده و از امتیاز ویژه برخوردار خواهد بود.

(ملحقات شامل ، شلوار ،کیف ، کفش، پوشش سربرای پوشاک بانوان )

۲.     استاندارد سایز لباس‌ها می‌بایست بر مبنای سایزهای ۴۰-۳۸- زنانه و ۵۰-۴۸ مردانه باشد.

۳.     آثار ارائه‌شده توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به جشنواره راه خواهد یافت.

۴.     نتایج ازطریق سایت جشنواره و در زمان اعلام‌شده به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.

۵٫     طرح‌های ارائه‌شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره قابل بررسی است.

۶    ارائه مبانی نظری و شناسنامه طرح‌های ارائه‌شده در کلیه بخش‌ها (حداکثر۱۰۰ کلمه) الزامی است.

۷    هر طراح می‌تواند حداکثر با ۱۰ اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.

۸     استفاده ازپارچه و محصولات تولید داخل در تهیه لباس امتیاز ویژه خواهد داشت.

۹   تصمیم‌گیری درخصوص موارد پیش‌بینی‌نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره است.

۱۰   لازم است آثار طراحی‌شده نو و خلاقانه بوده و برای اولین بار ارائه شده باشد.

۱۱ آثار گروه های کاربردی بصورت مستقل داوری و نمایش داده خواهد شد.

 معیارهای تخصصی طراحی لباس

  • خلاقیت، نوآوری و ابتکار موجود در طرح و تناسب رنگ
  • تطابق با شاخص‌های فرهنگ عمومی و کلیات شئونات اسلامی ایرانی لباس در تمامی مراحل طراحی
  • تطابق با اسلوب‌های علمی و مدرن موجود در بخش‌های مختلف مسابقه
  • توان و قابلیت تولید انبوه و ورود به بازارهای تجاری با ملاحظه قیمت‌های مناسب
  • زیبایی و دقت در انتخاب پارچه و دوخت مناسب
  • استفاده صحیح از انواع ملحقات برای پوشاک
  • استفاده از فناوری‌های نوین در طراحی، برش و دوخت لباس

انواع پوشاک

 الف) پوشاک بانوان ( جوان و بزرگسال) شامل:

الف۱) اجتماع (چادر، پوشش سر، مانتو اجتماع، پوشش های جدید اجتماع –غیر از مانتو-)

الف۲) مشاغل

الف ۳) مجلسی

الف ۴) کاربردی(لباس هایی که با شاخص ها و معیارهای ایرانی_اسلامی به تولید انبوه رسیده باشند.)

 ب) پوشاک آقایان (جوان و بزرگسال )شامل:

ب۱) اجتماع (رسمی و غیر رسمی)

ب۲) مجلسی و مناسبتی

ب۳) مشاغل

ب۴) کاربردی(لباس هایی که با شاخص ها و معیارهای ایرانی_اسلامی به تولید انبوه رسیده باشند.)

ج) لباس کودک و نوجوان

ج۱)اجتماع

ج۲)مجلسی

ج۳) کاربردی(لباس هایی که با شاخص ها و معیارهای ایرانی_اسلامی به تولید انبوه رسیده باشند.)

۲/۱  طراحی پارچه(ثبت نام)

بمنظور بهره گیری هنر طراحی پارچه در تولیدآن و همچنین همگامی طراحان و صنعت گران حوزه پارچه و اتکا به افزایش باور ملی در الگوو طرح های پارچه ایرانی و استفاده از جدید ترین تکنیک های رایج رقابت فعالان این حوزه به منصه ظهور خواهد رسید.

طراحی پارچه با رایانه:

 باهدف همگامی اموزش دانشگاه با بخش صنعت و استفاده از پارچه طراحی شده در سیستم های رایج چاپ در کارخانجات( ارائه نمونه چاپ شده الزامی نیست)

 طراحی پارچه با دست:

 باهدف  شناخت و استفاده از نقش مایه های ایرانی و کاربرد انها در پارچه ها جهت ارایه  طرح ها در بخش صنعت ( ارائه نمونه چاپ شده الزامی نیست)

 طراحی پارچه و تکنیک:

 در این بخش انواع  تکنیک های ایجاد نقش، چاپ ها ی دستی و دیجیتال، بافت و پارچه سازی ها  و ….  برای خلق پارچه با کاربرد در لباس و تزئینات داخلی می توانند آثار خود را ارائه کنند . در این بخش محدودیتی در متراژ وجود ندارد.

شرایط شرکت در بخش مسابقه پارچه

۱٫ موضوع طراحی پارچه آزاد می باشد و هرگونه‌ طراحی در این بخش برای مصرف در پوشاک اجتماع، مجلسی،  کودک و نوجوان، تزئینات داخلی که باید نوع آن قید شود و هدف آن ارائه برای تولید انبوه باشد.

۳٫ واحد طرح:    ۲۱*۲۸          واحد راپورت: A3

۴٫ محدودیتی در رنگ های به کار رفته در طرح وجود ندارد.

۵ آثار ارائه‌شده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.

۶.     نتایج در هر مرحله ازطریق سایت جشنواره و در زمان اعلام‌شده به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.

۷.     طرح‌های ارائه‌شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی می‌شود.

۸.      ارائه مبانی نظری و شناسنامه طرح‌های ارائه‌شده در کلیه بخش‌ها (حداکثر۱۰۰ کلمه) الزامی است.

۹.     هر طراح می‌تواند حداکثر با ۱۰ اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.

۱۰.     استفاده از محصولات تولید داخل در تهیه لباس امتیاز ویژه خواهد داشت.

۳/۱   طراحی جواهرات و زیورآلات(ثبت نام)

به منظور ترغیب طراحان فعال در صنعت زیورآلات در ارائه الگوی ایرانی اسلامی و افزایش سطح آگاهی طراحان جواهرو لباس ، این کمیته اقدام به برگزاری مسابقه طراحی در بخش رقابتی و رویدادهای نمایشگاهی و آموزشی در بخش غیر رقابتی می نماید.

الف -بخش رقابتی:

  1. طرح های اولیه (Sketch) : طرح ها باید در قطع A3 ارائه شوند و در انتخاب روش و مواد اجرا محدودیتی وجود ندارد. علاوه بر موارد فوق الذکر در داوری آثار این رسته مواردی چون کیفیت راندو و نمایش فلز، گوهر و دیگر موارد مورد توجه هیئت داوران قرار میگیرد.
  2. طرح های سه بعدی رایانه ای (Render): در این بخش طراحان و مدل سازان از هر نرم افزار مدل سازی رایانه ای و موتور رندری می توانند استفاده نمایند. رندر باید در موقعیتی گرفته شده باشد که نمایانگر بیشترین جزئیات طرح باشد. بدیهی است علاوه بر موارد کلی ذکر شده، در داوری آثار این رسته علاوه بر معیارهای کلی طراحی ، کیفیت رندر نیز در نظر گرفته میشود.
  3. جواهرات و زیورآلات ساخته شده : به منظور ساخت قطعات می توان از تکنیک های دستی، ریخته گری و دیگر تکنیک های مرسوم در زرگری استفاده نمود. علاوه بر موارد کلی ذکر شده در داوری آثار در این بخش کیفیت ساخت نیز مورد توجه داوران قرار خواهد گرفت.

معیارهای تخصصی

  1. استفاده از عناصر ایرانی اسلامی درطرح
  2. رعایت اصول ارگونومی
  3. قابلیت تولید و رعایت استانداردهای فنی زرگری
  4. فلسفه طرح
  5. بهره گیری خلاقانه از مواد و گوهرها
  6. خلاقیت ، نوآوری و اصالت طرح

هیأت داوران از تعداد ۱۰ نفر تشکیل شده است که سه نفر از صنعت طلا و جواهر و ۷ نفر از متخصصین رشته های مرتبط با طلا و جواهر و کارشناس دینی خواهند بود.

در این بخش طراحان طرح های خود را براساس زیورآلات روزمره با اولویت کاربری در اجتماع ارائه می نمایند.

هر هنرمند می تواند با حداکثر ۵ اثر در مجموع رسته های مختلف دراین بخش شرکت نماید.

طرح های ارائه شده در صورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی خواهد شد.

ب -بخش غیر رقابتی:

  1. نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی:

الف- نشست های تخصصی: به منظور ارتقا درک متقابل نیازهای جامعه طراحان لباس و طراحان جواهر و تعامل این دو گروه در ایجاد فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی در اجتماع و بررسی نیازهای هر یک از طرفین در تولید قطعات کاربردی، نشست های تخصصی قبل از شروع جشنواره برگزار خواهد شد. زمانبندی و موضوع این نشست ها متعاقبا از طریق سایت جشنواره به اطلاع عموم خواهد رسید.

ب- کارگاه های آموزشی: این کارگاه ها در طول زمان برگزاری جشنواره جهت ارتقا سطح علمی طراحان با موضوعات زیر برگزار می شود:

  1. معرفی نمادها،علائم و نشانه های بیگانه و معارض فرهنگ اسلامی و ایرانی
  2. سبک های طراحی جواهر.
  3. نقوش ایرانی و اسلامی در زیورآلات.
  4. مدلسازی رایانه ای و جایگاه آن در صنعت زیورآلات.
  5. گوهرشناسی.
  6. مواد و فناوری های نوین مورد استفاده در تولید زیورآلات.

۲٫ نمایشگاه آثارهنرمندان صاحب نام و برندها:

برای ایجاد انگیزه هرچه بیشتر درمیان طراحان مستعد و شکل گیری خط فکری خلاقانه در صنعت زیورآلات نمایشگاهی از مجموعه آثار هنرمندان صاحب نام و برندهای شاخص در صنعت طلا و جواهر طی روزهای برگزاری جشنواره برپا خواهد شد.

۴-۱   طراحی کیف و کفش(ثبت نام)

شرکت‌کنندگان در این بخش علاوه بر رعایت نکات عمومی و معیارهای کلی هیئت داوران، باید به معیارهای تخصصی بخش کیف و کفش توجه کنند.

معیارهای تخصصی

•    استفاده از نقوش و مواد سنتی در این بخش حائز اهمیت است.

•    استفاده از دانش فنی در حوزه تولید کیف و کفش اعم از الگو و دوخت.

•    رعایت اصول علمی درطراحی کفش، ارگونومی پا، رعایت اصول علمی در طراحی کیف و ارگونومی بدن.

•    ارتباط جنس کیف با طرح ارائه‌شده (اعم از چرم طبیعی، مصنوعی یا سایر منسوجات)

•    راحتی و کاربرد مناسب کفش شامل مواردی چون: پاخور کفش، فرم سرپنجه‌ها، استفاده از نوع زیره مناسب، نوع رویه و آستر رویه و…

•    کیفیت مواد ارائه‌شده در امتیازدهی تأثیر دارد.پ

۵/۱بخش مسابقه زنده طراحی لباس

الف – متقاضیان شرکت در این بخش با گرایش لباس اجتماع بانوان میتوانند ضمن ثبت نام در سایت جشنواره آمادگی خود را در فرم ارایه شده اعلام نمایند و کلیه سوابق تخصصی خود و افراد گروه سه نفره  خود را متشکل از

( طراح / الگو ساز / دوزنده )

را به عنوان رزومه فعالیت و توانایی مشخص نمایند . هیات انتخاب پس از بررسی فرم های ارسالی و با در نظر گرفتن مندرجات اعلامی و اولویت متقاضیان نسبت به انتخاب گروه اقدام می نمایند و نتایج نهایی شرکت کنندگان از طریق سایت جشنواره به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. در این بخش قرار است گروه های  مربوطه  در مدت سه روز برپایی کارگاه زنده طراحی و دوخت لباس  آثار خود را ارایه نمایند و در پایان گروه برگزیده به عنوان گروه برتر معرفی و در مراسم اختتامیه از ایشان تقدیر بعمل خواهند آمد .

ب- این مسابقه بصورت مجزا و مستقل برای تولید کنندگان و بنام نشان تجاری و یا موسسه تولیدی آنان نیز فراهم خواهد بود.

ج – این مسابقه بصورت مجزا و مستقل در حوزه محصولات عفاف و حجاب نیز برگزار خواهد شد.

۲- علمی دانشگاهی

بخش رقابتی:

  الف: مقالات:      الف ۱/  مقالات علمی و پژوهشی      الف ۲ / ارائه یافته ها و تجربیات کاربردی

ب: پایان نامه

ج: طرح های پژوهشی

د: طراحی لباس ایرانی اسلامی بر روی کاغذ (طرح اولی)

 بخش غیر رقابتی:  

الف: نشست های علمی و کار گاه های آموزشی

ب: حضور مراکز  آموزشی و  دانشگاهی به منظور اریه دستاورد های نوین در حوزه مد و لباس

۱/۲بخش رقابتی

الف ۱ /مقالات علمی و پژوهشی: 

در این بخش تنها مقالاتی که با شرایط مقالات علمی و پژوهشی به شرح ذیل تالیف شده مورد پذیرش می باشد.

  1. موضوع مقالات متناسب با موضوع ذکر شده باشد.
  2. جنبه نو آوری و ابتکاری  مقاله مشهود بوده و قابلیت بهره برداری اجرایی داشته باشد.
  3. مقاله باید دارای بخش های چکیده، مقدمه، روش تحقیق، بدنه تحقیق شامل موضوعات مختلف،نتیجه، پی نوشت و فهرست منابع باشد و حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه باشد.
  4. پی نوشت های مقاله (اصلاحات و معادل ها ی واژه ها ، توضیحات و غیره) می باید در  متن به ترتیب شماره گذاری شده و در پایان مقاله و قبل از فهرست منابع تحت عنوان پی نوشت ها اعلام شود.
  5. تعداد عکس ها، نگاره ها، جداول و غیره حداکثر از ۱۵ عدد وبا کیفیت مناسب تهیه شوند .
  6. چکیده مقالات باید شامل بیان مساله، هدف چگونگی پژوهش، موضوعات مقاله و یافته های مهم و نتیجه باشداندازه چکیده فارسی۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه فارسی یا ۵۰۰ کلمه انگلیسی باشد.
  7. استفاده از هرگونه کادر یا تزئینات در صغحه اول یا سایر صفحات مقاله ممنوع است.
  8. نوشتار و مقاله ها باید تایپ شده در نرم افزار ورد به صورت فایل الکترونیک   و یا لوح فشرده به همراه فایل فرم ثبت نام تکمیل شده به ادرس الکترونیکی جشنواره  و یا به دبیر خانه بخش علمی و دانشگاهی جشنواره ارسال شود.

 نکته: مقالات برگزیده هیات داوران به نام نویسنده در مجلات علمی پژوهشی و کتاب مجموعه مقالات جشنواره فجر منتشر  خواهد شد.

محور های مقالات:

 در بخش  مقالات طراحی برای تولید مد و پوشش فاخر با کاربری جامعه و در نظر داشتن شاخص های ایرانی اسلامی و شان نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید می باشد. بر این اساس محور های کلی مقالات به شرح ذیل بوده و عناوین دیگر  نیز از سوی دبیر خانه مورد پذیرش می باشد.

موضوعات اختصاصی

  1. طراحی خلاق  برای  حضور در عرصه تولید
  2. جایگاه لباس ایرانی اسلامی در چشم انداز افق ۱۴۰۴
  3. بهینه سازی افزایش راندمان خطوط تولید  پوشاک
  4. طراحی صنعتی و زنجیره ای پوشاک
  5. فناوری ها نوین و بین المللی در صنعت پوشاک
  6. روش های کاربردی توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی
  7.  تولید مکاتب جدید  در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی با تمرکز بر دانش و ظرفیت های لباس اقوام ایرانی
  8. مختصات مد ولباس در تناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی
  9. ذائقه سنجی مصرف مدو لباس در ایران بر اساس مقتضیات استانی
  10. شاخص های لباس ایرانی و اسلامی منطبق با آموزه های دینی
  11. نظام تبلیغاتی مد و لباس اسلامی و ایرانی منطبق با آموزه های دینی

 مقالات میان رشته ای:

از آنجا که لباس و مد موضوع چندوجهی می باشد و ارتباط مستقیم آن با موضوعات میان بخشی و تاثیر گذار در جامعه برکسی پوشیده نیست. لذا مقالاتی که در موضوعات میان رشته ای پرداخته و  ارائه راهکار های برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی  داشته باشد به صورت جداگانه بررسی و  به  مقالات برگزیده از رتبه اول تا سوم جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

موضوعات میان رشته ای همچون:

رویکرد جامعه شناسی مدو لباس

مبانی دینی و فقهی در پوشش اسلامی ایرانی

 تاثیرات  مد و لباس بر امنیت اجتماعی

لباس و اقتصاد ملی

فرهنگ اجتماعی و لباس

 ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با تاکید بر لباس

  لباس و اقتصاد ملی

بهداشت و پوشاک، لباس و هویت ملی

 رویکرد روانشناسی مدو لباس و … می باشد.

 الف ۲ / ارائه یافته ها و تجربیات کاربردی

این بخش شامل ارایه یافته های علمی، تجربی، کاربردی مرتبط با محور های جشنواره بوده و نویسندگان می توانند در قالب مقالات مروری، توصیفی،گزارش و یادداشت  به ارائه نظرات و دستاورد های پژوهشی و تجارب شخصی مطابق با محور های جشنواره پرداخته و افق های جدید  پیش رو را  ارائه نماید.

 ب /پایان نامه:

در این بخش رساله های مقطع  کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در هر مقطع  به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد شایان ذکر است پایان نامه های ارسالی نباید در هیچ یک از دوره های پیشین جشنواره شرکت داده باشند و یا حایز رتبه از دیگر جشنواره های مربوطه باشند و تاریخ نگارش پایان نامه باید از سال  ۱۳۹۲به بعد باشد.

ج / طرح های پژوهشی:

با هدف ارتقای سطح علمی جشنواره و همچنین زمینه سازی و حمایت از تحقیقات پژوهشی که یکی از ارکان مهم در راستای تحقق اهداف جشنواره است این بخش جدید شکل گرفته است.

لذا از محققان، پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی میان رشته ای مدو لباس دعوت می شود تا طرح نامه پژوهشی خود را با موضوعیت خاص مد ولباس ایرانی اسلامی و موضوعات میان رشته ای مدو لباس برای ارزیابی و داوری به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند.

براساس موازین نظام بودجه و اعتبارات جشنواره، برای یک تا سه عنوان از طرح نامه های برگزیده تخصیص اعتبار  انجام خواهد شد.

طراحی لباس ایرانی اسلامی بر روی کاغذ  (طرح اولی):

در این بخش طراحی مد ایرانی اسلامی با  محوریت ” طراحی لباس اجتماع با در نظر داشتن شاخص های زیبایی شناسی برای تولید انبوه” مد نظر می باشد. لاز م به ذکر است طرح  هایی که واجد امتیاز در بخش داوری باشند در طول نمایشگاه در معرض دید تولید کنندگان قرار خواهد گرفت و رایزنی های لازم برای تولید طرح منتخب انجام خواهد شد.

همچنین به سه نفر از برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

شرایط ارسال آثار:

  1.  بر روی کاغذ با قطع A3  و   تکنیک آزاد  می باشد.
  2. لازم است جنسیت پارچه های استفاده شده در طراحی ذکر شود  و یا در صورت امکان نمونه پارچه ضمیمه شود.
  3. منبع ایده و الهام گرفته شده از طرح ذکر شود.
  4. در صورت  وجود نو آوری ،خلاقیت و کاربرد خاص  لباس حتما توضیح داده شود.
  5. طرح هایی که با کیف، کفش و ملحقات ست شده باشد  از امتیاز بیشتری برخوردار خواهند بود.

۲/۲بخش غیر رقابتی

برگزاری نشست های علمی و کارگاه های آموزشی :

برگزاری نشست های علمی و کار گاه های آموزشی تلاشی در راستای  اغنای روحیه کاوشگری جامعه علمی – دانشگاهی و پژوهشگران در جهت  کسب معلومات و اطلاع از یافته های جدید در عرصه علم و دانش است. علاوه بر آن  برگزاری کارگاه آموزشی موجب تجمیع تجربیات و برقراری ارتباط مستقیم اساتید، پژوهشگران و علم آموزان  می باشد. لذا کمیته علمی و دانشگاهی با شناسایی نیاز های  آموزشی  با دعوت از اساتید، صاحب نظران، پیشکسوتان حوزه مد و لباس اقدام به برگزاری دوره های آموزشی می نماید.

مشخصات دقیق عنوان و زمان نشست ها  وکارگاه ها از طریق سایت قابل پی گیری خواهد بود.

حضور مراکز علمی و دانشگاهی:

 فضای نمایشگاهی و کارگاهی در هر یک از روزهای نمایشگاه طبق زمانبندی مشخص اعلامی، هر روز به یکی از  مراکز علمی آموزشی و دانشگاه ها  اختصاص می یابد که می توانند دستاورد ها و فعالیت های خودر را در آن روز  به نمایش بگذارند.

بنابراین شرکت کنندگان دانشگاه در روز حضور می توانند از این فرصت یک روزه برای برگزاری کارگاه از ایده تا اجرا، نشست های علمی، ارایه دستاورد های دانشگاهی، مسابقه دانشجویی و … بپردازند.

برپایی این بخش مشروط به اختصاص فضای کافی در مجموعه نمایشگاه خواهد بود.

 ۳- فرهنگی ، هنری

با هدف فرهنگ سازی برای استفاده از الگوهای اسلامی ایرانی و پرهیز از الگوهای مغایر و همچنین ارتقاء باور طراحان و تولید کنندگان به قابلیت های رشته های فرهنگی و هنری در تعالی و رشد این عرصه، و از سوی دیگر افزایش مشارکت عالمانه اهالی فرهنگ و هنر در موضوع مد و لباس« بخش فرهنگی و هنری جشنواره» رشته های زیر را به دو صورت رقابتی و غیر رقابتی برگزار می نماید.

غیر رقابتی:

 نشریات: اختصاص غرفه و تقدیر از نشریات موضوعی دارای مجوز معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

 ژورنال، کاتالوگ و کتاب : اختصاص غرفه و تقدیر از موسسات منتشر کننده ژورنال و کاتالوگ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای حداقل ۳ اثر.

بخش رقابتی:

تصویرگری: متناسب باموضوع لباس های اسلامی_ایرانی، شرکت کنندگان حداکثر ۵ اثر را به دبیر خانه ارسال نمایند.

آثارمطبوعاتی: در رشته های: خبر،مصاحبه،گزارش،مقاله،سرمقاله،نقد وسایرآثار مطبوعاتی درموضوع جشنواره. هر روزنامه نگار می تواند حداکثر۵ اثرچاپ شده و یا درج شده درپایگاههای خبری دارای مجوز را به دبیرخانه ارسال نماید.ارسال آثار توسط مدیران مطبوعات بلامانع است.

طراحی شعار تبلیغاتی(اسلوگان): با هدف ترغیب استفاده از پوشاک داخلی بر اساس الگو های ایرانی و اسلامی

برنامه های تلویزیونی و رادیویی: آیتم ها،برنامه های مستقل،ترکیبی،تحلیلی،خبری،آموزشی، و… پخش شده از شبکه های سراسری یا استانی صدا وسیما با موضوع مد و لباس .

جوایز این بخش به تشخیض هیات داوران به تهیه کننده ویا سایر عوامل اهدا می شود.

 ۴-صنعت و فناوری های نوین

به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی صنعت پارچه و دوخت و دوز و اعتماد سازی بین دست اندر کاران در جهت عطف نگاه به ظرفیت های داخلی هماهنگ ساختن این حوزه با اهداف قانون ساماندهی مد و لباس، بخش صنعت به کارخانجات و صنایع وابسته موضوع تولید پارچه و لباس و دوخت و دوز اختصاص دارد. علاقه‌مندان به حضور در این بخش می‌توانند فرم‌های ثبت نام را تکمیل کنند و سپس به همراه معرفی‌نامه مکتوب به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند و پس از تأیید دبیرخانه جشنواره می‌توانند به صورت مستقل غرفه دریافت کنند.

بخش نمایشگاهی

۱نمایش الیاف و نخ تولیدات داخلی

۲ نمایش پارچه و انواع بافت‌های صنعت نساجی

۳ چاپ پارچه در تکنیک‌های مختلف

۴ طراحی لباس و ماشین‌آلات مرتبط

۵ ملزومات فروشگاهی و رگال و مانکن

۶ دوخت و دوز لباس و ملحقات مرتبط

۷ انواع پوشاک تولیدشده در طرح‌ها و مدل‌های مختلف.

۸ نمایش روش های مختلف پارچه سازی

بخش های جنبی:

۱ مشاوره در زمینه تکنیک‌های نوین نساجی

۲ هماهنگی بین صنعت و دانشگاه

۳ ایجاد کارآفرینی در صنعت

۴ استعدادیابی دانشجویان صنعت نساجی و ارتباط با صنعت نساجی.

۵- بین‌الملل

بخش بین‌الملل با رویکرد پژوهش‌محور به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌الملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا به‌ویژه کشورهای مسلمان، در این جشنواره فعالیت می‌کند.

طراحان کشورهایی که لباس‌های آن‌ها از نظر دینی و فرهنگی با لباس‌های ایرانی مشابهت دارند و به لحاظ شئونات قابل نمایش هستند در جشنواره امکان حضور دارند. بیان نگاه طراحان در جهان به آفرینش نقوش منسوجات و فرم‌های پوشش، بررسی چگونگی اندیشه‌ در طراحی و اجرای یک اثر پوششی، ایجاد فضایی برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های طراحان با حضور کار‌شناسان، قیاس توانایی طراحان داخلی با طراحان بین‌المللی و آسیب‌شناسی طرح‌های موجود فعلی در جامعه، مهم‌ترین اهدافی است که این کمیته دنبال می‌کند.

اهداف مورد نظر در این بخش

۱ معرفی دستاورد‌ها و آثار طراحان و تولیدکنندگان لباس ملل دیگر به طراحان و تولیدکنندگان لباس کشورمان

۲ آشنا ساختن فعالان حوزه مد و لباس کشور با روندهای جاری در دنیای مد و لباس

۳ انتقال دانش و تجربه در حوزه‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، تولید پوشاک و استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه مد و لباس به داخل کشور

۴ آماده‌سازی طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور برای حضور در عرصه‌های تخصصی و بازارهای بین‌المللی حوزه مد و لباس

۵ ایجاد امکان ارتباط مستقیم میان فعالان حوزه مد و لباس کشور با فعالان این حوزه در دیگر جوامع و ملل.

۶- انجمن هاو موسسات هنری مد و لباس

در راستای سیاست هویت‌سازی و حمایت از فعالان مد و لباس کشور و ایجاد تعامل و ارتباط حرفه‌ای بین اجزای صنعت مد و لباس و به دنبال راه‌اندازی انجمن ها و موسسات فرهنگی_هنری، مقرر شد این مراکز به صورت مستقل در ششمین جشنواره مد و لباس فجر حضور یابند.

 معیارهای حضور در بخش موسسات و انجمن های هنری

  • داشتن مجوز فعالیت در حوزه مد و لباس از کارگروه ساماندهی مد و لباس
  • فعال بودن در چارچوب اهداف تعیین‌شده
  • ارائه طرح‌های مناسب براساس ماموریت‌های اعلام‌شده
  • دارا بودن برنامه برای حضور در جشنواره
  • برنامه‌ریزی برای رونمایی از آثار احتمالی

۷-استان ها و اقوام (غیر متمرکز)

در این بخش هر یک از استان ها می توانند در استان مربوطه نسبت به برگزاری جشنواره فجر استانی خود اقدام نماید.

و انواع لباس های سنتی ،بومی و دستاوردها و طراحی های مد ولباس خود را ارایه دهند.همچنین علاقمندان می توانند با مراجعه به دفاتر کارگروه ساماندهی مد ولباس مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محل سکونت خود اقدام به ثبت نام نمایند.علاوه بر آن شرایط حضور کلیه فعالان مد ولباس کشور در ششمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر در تهران مهیا می باشد و بمنظور ثبت نام در کلیه بخش های می توانند به سایت جشنواره مراجعه کنند.

دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد ولباس در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند با در نظر گرفتن شاخص های زیر نسبت به انتشار فراخوان و جمع آوری آثار اقدام نمایند.

  • طراحی، تولید و عرضه لباس‌های محلی و کاربردی
  • طراحی، تولید و عرضه ملحقات لباس‌های محلی و کاربردی
  • نمایش چرخه تولید لباس‌های سنتی به صورت عملی و عینی
  • معرفی افراد و نخبگان حوزه مد و لباس استان متبوع و تکمیل بانک اطلاعات طراحان استان
  • نمایش کتب مرتبط، پایان‌نامه‌های دانشگاهی و کتاب‌شناسی تخصصی با موضوع مد و لباس
  • نمایش مجموعه مقالات و گزارش‌های تخصصی مد و لباس.

۸-اتحادیه ها و اصناف

عرضه محصولات کاربردی اسلامی_ایرانی

 (فروش غیر متمرکز)

همزمان درسال اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از ظرفیت های داخلی ششمین جشنواره بین امللی مد ولباس فجر با همکاری و همیاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،سازمان های صنعت معدن و تجارت استان ها ، اتحادیه های عضو کمیسیون تولید وتوزیع کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور وهمچنین اتحادیه های صنفی تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک بصورت همزمان نسبت به فروش نمایشگاهی در مراکز عرضه خود اقدام می نمایند و بستر لازم را برای دسترسی خرید محصولات اسلامی_ایرانی فراهم خواهند ساخت.

مراکز توزیع محصولات اسلامی_ایرانی از طریق سایت جشنواره و اعلام عمومی به اطلاع اقشار مختلف مردم خواهد رسید.

متقاضیان می توانند با مراجعه به اتحادیه های استانی مشمول طرح ، ادارات کل فر هنگ وارشاد اسلامی استان ها و سایت جشنواره در این طرح ثبت نام نمایند.

شرایط و مقررات کلی

۱- شرکت در جشنواره مد و لباس فجر بر اساس بخش‌های مختلف، برای تمامی طراحان، تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و فرهیختگان حوزه مد و لباس کشور آزاد است.

۲- کلیه متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره و با طی مراحل اقدام به ثبت نام کنند.

۳- طرح‌ها و مدل‌های پوشش در بخش مسابقه می‌بایست ابداعی، ابتکاری، جدید و قابلیت تولید عمده داشته باشند.

۴- طرح‌های ارائه‌شده در تمام بخش‌ها می‌بایست مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی باشند.

۵- هر طراح می‌تواند حداکثر با ارائه ۱۰ اثر در هر بخش از جشنواره شرکت کند.

۶- از هر هنرمند حداکثر۵ طرح به هریک از بخش‌های مسابقه راه پیدا خواهد کرد.

۷- کلیه طرح‌های برگزیده جشنواره مطابق با ماده ۴ قانون ساماندهی مد و لباس مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان و مصنفان خواهند بود و بنابر درخواست متقاضی، پروانه مالکیت معنوی اعطا خواهد شد.

۸- به کلیه شرکت‌کنندگان که آثارشان به جشنواره راه یابد گواهی شرکت درجشنواره تعلق خواهد گرفت.

۹- متقاضیان حضور در جشنواره می‌بایست نسبت به تکمیل فرم‌های ثبت‌نام در بخش مورد نظر اقدام کنند.

۱۰- واجدین شرایط دریافت غرفه مستقل و یا عمومی و شرکت‌کنندگان می‌بایست سایر شرایط حضور در نمایشگاه را که پس از اعلام پذیرش و ثبت نام منعکس خواهد شد رعایت کنند.

۱۱- لازم است شرکت‌کنندگان محترم ارسال آثار و طرح‌های خود را به روزهای پایان زمان‌بندی موکول نکنند و در زمان‌بندی تعیین‌شده ثبت‌نام کنند

۱۲- در صورت به حد نصاب نرسیدن هریک از بخش‌ها، دبیرخانه جشنواره مجاز به حذف آن بخش خواهد بود.

۱۳- کارگروه ساماندهی مد و لباس مجاز است از اثر تحویلی تصویربرداری و به صلاحدید خود از آن در بخش های مختلف مانند نمایش یا ژورنال استفاده کند.

۱۴- کلیه شرکت‌کنندگان می‌بایست نسبت به تحویل آثار خود به دبیرخانه و دریافت آن در زمان‌بندی که توسط دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود اقدام کنند؛ در غیر این صورت دبیرخانه جشنواره هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آثار تحویلی نخواهد داشت.

۱۵ – داوری در هر بخش مشروط به حد نصاب رسیدن تعداد آثار دریافتی است.

ترکیب داوران در بخش های مختلف متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

تقویم اجرایی و نشانی دبیرخانه

زمان ثبت نام:

آغاز    ۲۸/۹/۹۵     پایان    ۱۰/۱۱/۹۵

نتایج این بخش از طریق سایت جشنواره به نشانی         www.iranmode.co m           اطلاع‌رسانی می‌شود..

نشانی دبیرخانه: تهران چهارراه کالج جنب پمپ بنزین کوچه هلال احمر پلاک ۶

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۷۲۲۳۱۲
نمابر: ۰۲۱۶۶۷۲۲۳۱۳

نشانی پایگاه ثبت نام و اطلاع‌رسانی جشنواره    www.iranmode.co m

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه