جستجو

فراخوان نخستین دوره «رویداد سینمایی خلق ایده» منتشر شد.

■ مهلت: ۲۲ تیر ۱۳۹۷ ■

سال‌هاست که در سراسر دنیا رویدادی به نام استارت آپ ویکند Startup Weekend برگزار می‌گردد؛ رویدادی آموزشی-تجربی که در ۳ روز متوالی انتهای هفته برگزار شده و میزبان شرکت‏ کنندگان پرانگیزه‌ای شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، دوست داران استارت آپ، بازاریاب‌ها و طراحان می باشد تا طی ۵۴ ساعت ایده‌هایشان را مطرح کرده، گروه تشکیل داده و به اجرای ایده‌های خود برای شروع یک کسب و کار موفق و خلاق بپردازند.
اما آنچه ما به عنوان ایده‌ای نو در حال راه اندازی آن هستیم و نام آن را  “استارت آرت ویکند” Start Art Weekend یا “رویداد خلق ایده” نامیده‌ایم، در نظر دارد که با بهره بردن از ساختار آزموده شده و موفق استارت آپ ویکندها، یک الگوی نوین را جهت نوشتن ایده‌های سینمایی ارائه نماید؛ الگویی که در آن برای رسیدن از یک ایده ابتدایی به طرح ۴صفحه‌ای حرفه‌ای، تمهیدات لازم دیده شده است.

رویداد خلق ایده” نمونه‌ای از یک رویداد نوین و نوآورانه است که افراد به شرط داشتن یک ایده‌ی چند خطی مناسب برای نگارش یک فیلمنامه سینمایی، می‌توانند در آن شرکت کرده و سپس در محیطی پویا و خلاق، به شکل گروهی و زیر نظر اساتید برجسته، با طرح ایده‌هایشان به فعالیت پرداخته و به نگارش طرح ۴صفحه‌ای حرفه‌ای بپردازند؛ تا در نهایت نتیجه‌ی این تعامل و همکاری را در قالب یک رقابت هیجان انگیز و آموزشی، برای هیأت داوران، تهیه کنندگان، کارگردانان و مسئولان سینمایی، ارائه نمایند.

زمانبندی رویداد خلق ایده

روز اول

در آغاز پس از پذیرش شرکت کنندگان و انجام سخنرانی‌هایی کوتاه توسط میزبان و مدیران حاضر در رویداد، بسرعت وارد مراحل رویداد شده و از آنجا که در فراخوان یکی از موارد اصلی، به همراه داشتن یک ایده‌ی یک خطی جذاب و خلاقانه برای نگارش یک درام سینمایی یا تلویزیونی می‌باشد، به هر شرکت کننده ۶۰ ثانیه فرصت داده می‌شود که ایده نوآورانه خود را مطرح نماید. این ۶۰ ثانیه همان پیچ معروف نویسندگان بزرگ است که می‌گویند باید بتوان در یک مدت زمان بسیار کوتاه و با بیان اصلی ترین و جذاب ترین نکات، تهیه‌کننده را مجاب به سرمایه گذاری و یا خرید یک ایده کرد؛ پس از برگزاری جلسه معرفی ایده‌ها، افراد در یک استراحت نیم ساعته و در حین صرف عصرانه می‌باسیت به ۲۰ ایده‌ی برتر از نگاه خود رای دهند؛ در این مرحله رای شرکت کنندگان و داوران و مشاورها یکسان می‌باشد؛ سپس با شمارش آرا، ایده‌هایی که بیشترین رای را آورده‌اند اعلام شده و کسانی که این ایده‌ها را مطرح کرده‌اند از میان بقیه شرکت کنندگان تیم خودشان را انتخاب می‌کنند. در این مرحله زیر نظر مشاورین و البته با توجه به علایق افراد و صلاحدید صاحب ایده، تیم‌های نویسندگی تشکیل می‌شوند؛ برای هر ایده یک تیم؛ به عبارتی ۲۰ تیم نویسندگی خواهیم داشت که تعداد اعضای آن ۶ نفر خواهد بود.

در پایان اولین روز شرکت کنندگان که دیگر اعضای تیم خود را شناخته‌اند اولین شام را در کنار هم تیمی‌های خود خورده و از همانجا رقابت آغاز شده و چه بسا اولین طوفان افکار بر سر همین میزهای شام میان اعضا شکل گرفته و اتودهای اولیه برای نگارش طرح داستانی زده شده و هر عضو میزان توانمدی خود را بسرعت بروز دهد.

روز دوم

اکنون دیگر همه چیز شکل خود را پیدا کرده و هرکس نقش خود را یافته است و تیم ها که هر یک محل استقرار خاص خود را دارند، درگیر اتود زدن‌هایشان برای نگارش بهترین طرح بر اساس ایده‌ی اولیه هستند. روز دوم مانند یک ورکشاپ برگزار شده و هر تیم در عین حالی که از همفکری‌های اعضای خود و شکل دادن طوفان افکار بهره می‌برد، براحتی دسترسی کاملی به متخصصان و مشاوران برجسته ای دارد که هر لحظه میتوانند از راهنمایی‌های آنها بهره‌مند گردند. نباید از این نکته غافل شد که به اذعان بسیاری از نویسندگان بزرگ یکی از سخت ترین و در عین حال مهمترین مراحل نوشتن یک درام، نگارش طرح آن است؛ طرحی که همچون یک اسکلت ساختمانی تمام بنای اصلی و ظرایف و ضمائم درام بر روی ان استوار می‌گردد. برگزاری یک کارگاه آموزشی در ابتدای روز دوم برای بازشناسی مفاهیم و مبانی اصلی نگارش طرح و آموزش روش‌های اصولی طرح نویسی و حتی انتقال تجربه توسط چند تن از نویسندگان برجسته در راستای سرعت دهی و افزایش کیفیت کارهای تیمی نقش شایان توجهی را بازی خواهد کرد.

روز دوم نیز تا ساعت ۱۰ شب ادامه پیدا خواهد کرد و تیم ها در حدود ۱۲ ساعت یک تجربه‌ی متفاوت از کار تیمی و مشارکت در نگارش یک ایده و بهره بردن از مشورت‌های دمادم از سوی صاحبان تجربه و نویسندگان برجسته را پیدا خواهند کرد.

روز سوم

شاید که در روز سوم تیم‌ها احساس خستگی کنند ولی این روز روزِ سرنوشتِ آنهاست؛ آنها تنها چند ساعت دیگر مهلت دارند تا خود را برای ارائه‌ی طرح نهایی آماده سازند.تیم ها باید یکنفر را از میان اعضای تیم انتخاب کنند تا او در مدت زمانی کمتر از ۷ دقیقه بتواند طرح ۴ صفحه‌ای را ارائه کرده و توضیحات لازم و دفاعیات کافی را در برابر کارشناسان و داوران بیان نماید.در پایان روز سوم همه در انتظار اعلام نتایج این رقابت نفسگیر هستند؛ تیم داوری که خود از مدیران سینمایی و نیز نویسندگان برجسته هستند از میان ۲۰ ایده‌ی ارائه شده، ۳ ایده که از نظر آنها خلاقیت و جسارت بیشتری داشته و دارای شاخصه‌های یک طرح حرفه‌ای می‌باشد را اعلام کرده و از سوی اسپانسرِ اصلی، جوایز ارزنده‌ای را دریافت خواهند کرد. اما همه چیز همین جا به اتمام نرسیده و با توجه به حضور برخی تصمیم‌گیران دولتی و مدیران بخش‌های مختلف مانند بنیاد سینمایی فارابی و نیز سرمایه گذاران خصوصی و حتی تهیه کنندگان، از میان ۲۰ طرح هر یک با طرح انتخابی خود وارد مذاکره شده و یا بشکل نقدی آن طرح را خریداری کرده و یا اقدام به عقد قرارداد با آن تیم برای نگارش فیلمنامه‌ی کامل می‌نمایند.

در انتهای این سه روز، نه تنها ۱۰۰ ایده محک خورده است؛ نه تنها ۲۰ ایده پرداخت و به طرح تبدیل شده است؛ نه تنها بیش از ۱۰۰ نفر تجربه ای خلاق و متفاوت کسب کرده اند؛ نه تنها میان افراد روابط حرفه‌ای و کاری شکل گرفته است؛ بلکه امید و امید و امید نیز در دل بسیاری از نویسندگان نوآور و اغلب جوان، برای ادامه‌ی کار و تلاش، نقش بسته است.

 

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه